Uspesny start Falcon 9

Diskusné fórum o novinkách v objavovaní Vesmíru a pokrokoch vo vede a technike.

Moderátor: Moderátori

Užívateľov profilový obrázok
Duro Kotulic Bunta
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: St Feb 07, 2007 4:00 pm
Bydlisko: Stupava
Kontaktovať užívateľa:

Uspesny start Falcon 9

Príspevokod užívateľa Duro Kotulic Bunta » So Jún 19, 2010 8:23 pm

Neviem ci ste zaregistrovali, ale pred dvoma tyzdnami uspesne odtartoval Falcon 9 - prvy komercny/sukromny raketovy nosic strednej az tazkej vahy (nosnost cca 4 az 15 ton cisteho naklady na obzenu drahu). Je to velmi zaujimave, pretoze doteraz vsetky projekty v historii vzdy boli statne/vladne, ziadna sukromna firma vynasajuca naklad na obeznu drahu zatial neexistuje.
Falcon 9 nie je ziaden mrnous - ma vyse 50 metrov a pri starte hmotnost vyse 300 ton...

Cley start vidnopekne na tomto videu - z kamery priamo na tele rakety neprerusene oid startu az takmer na obeznu drahu. Pekne vidno napr. aj to, ze zatialco prvych par kilometrov nad zemou su plamene slahajuce z trysiek pomerne uzke, cim vyssie raketa leti tym sirsie su (je to dane nie tym, zeby sa menil tah motora, ale tym, ze klesa tlak atmosfery a plyn z trysiek sa teda ovela lahsie/viac rozpina). Pekna pasaz je aj ku koncu videa, ked dojde o odhodeniu prveho stupna a zapali sa tryska druheho stupna - za par sekund sa rozzeravi do cervena...
http://www.youtube.com/watch?v=NREJEZ5eluk

Mozno z toho vzide lacnejsia cena pre vynasanie nakladu na obeznu drahu, alebo aspon zvysenie kapacity, ked uz nebude vsetko zavisiet iba na ESA/NASA/POCKOCMOC.
Obrázok
It is by logic that we prove, but by intuition that we discover. [J.H. Poincaré, mathematician]
A man who knows how to be alone is never lonely. [Osho]

Užívateľov profilový obrázok
Kiwi
Príspevky: 2056
Dátum registrácie: Ut Feb 13, 2007 5:18 pm
Bydlisko: Sobrance
Kontaktovať užívateľa:

Re: Uspesny start Falcon 9

Príspevokod užívateľa Kiwi » Ne Jún 20, 2010 1:36 am

Zaujímavé motorčeky to má: http://en.wikipedia.org/wiki/Merlin_(rocket_engine)
Prečo používajú RP-1 a nie napr. hydrazin alebo H2 ? Napr. Isp pri LH2/LO2 je az 455.
Ako je zabezpecene to, aby ta raketa nerotovala ?
Co sa stane, ak jedno, dve, tri cerpedla paliva prestanu fungovat ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Combustion ... tabilities
Podstata objavu spočíva vo videní niečoho, čo videli všetci a v premýšľaní o niečom, na čo nikto nepomyslel.
Tachyum Rado Danilák Rottenkiwi

Užívateľov profilový obrázok
Duro Kotulic Bunta
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: St Feb 07, 2007 4:00 pm
Bydlisko: Stupava
Kontaktovať užívateľa:

Re: Uspesny start Falcon 9

Príspevokod užívateľa Duro Kotulic Bunta » Ne Jún 20, 2010 10:38 am

Kiwi napísal:Prečo používajú RP-1 a nie napr. hydrazin alebo H2 ? Napr. Isp pri LH2/LO2 je az 455.

Vystiznu odpoved najdes opat na wikipedii (http://en.wikipedia.org/wiki/RP-1):
Although having a lower specific impulse than liquid hydrogen (LH2), RP-1 is cheaper, can be stored at room temperature, is far less of an explosive hazard and is far denser. By volume, RP-1 is significantly more powerful than LH2 and LOX/RP-1 has a much better ISP-density than LOX/LH2. RP-1 also has a fraction of the toxicity and carcinogenic hazards of hydrazine, another room-temperature liquid fuel. Thus, kerosene fuels are more practical for many uses.

Kiwi napísal:Ako je zabezpecene to, aby ta raketa nerotovala ?

Prave preto sa pouziva kerosen, pretoze podla vsetkeho zjednodusuje hydraulicky system motora a znizuje pravdpeodobnost straty kontroly nad vektorom tahu motora (http://en.wikipedia.org/wiki/Merlin_(rocket_engine)):
The turbo-pump also provides high pressure kerosene for the hydraulic actuators, which then recycles into the low pressure inlet. This eliminates the need for a separate hydraulic power system and means that thrust vector control failure by running out of hydraulic fluid is not possible.

Plus Falcon 9 ma az 9 motorov v prvom stupni, takze tipujem ze sa da menit vektor tahu nastavenim jednotlivych motorov (to je ale moj nazor, nemam to podlozene citaciou).
EDIT: takze je to tak, uz som to nasiel: "Attitude control for both stages will be provided by thrust vectoring, with four Draco thrusters augmenting this after the first stage has separated."
http://www.nasaspaceflight.com/2010/06/ ... -falcon-9/

Kiwi napísal:Co sa stane, ak jedno, dve, tri cerpedla paliva prestanu fungovat ?

Tipujem ze sa stane to, co by sa stalo s akymkolvek dopravnym prostriedkom, ktoremu zlyha vykon - nedostane sa do ciela.
It is by logic that we prove, but by intuition that we discover. [J.H. Poincaré, mathematician]
A man who knows how to be alone is never lonely. [Osho]

Užívateľov profilový obrázok
H:S
Príspevky: 38
Dátum registrácie: Št Feb 11, 2010 8:08 pm

Re: Uspesny start Falcon 9

Príspevokod užívateľa H:S » Ut Aug 24, 2010 12:58 am

Vytahy jeste porad nejezdi a vypada to, ze dost lidi je ohledne cestovani do vesmiru netrpelivych - kdyz uz je tady neco o soukrome/komercni rakete, mozna stoji za zminku, ze za tyden se chysta na prvni zkousku mala raketa vyvijena s umyslem dopravit cloveka do vesmiru - http://www.copenhagensuborbitals.com/index.php

Startovat by mela z plovouci platformy, kterou na misto dovlecou vlastni ponorkou (coz byl predchozi projekt stejne skupiny), podle nakresu na webu by mela dostat modul s clovekem do vysky pres 100 km a ten by se pak hezky zase snesl do more na padaku.

Nic moc "extra" v porovnani s Falcon 9 to asi neni, ale jestli podobne projekty budou uspesne, "za chvili" by mohla takhle do vesmiru "vrtat" spousta lidi, nebo treba univerzit. Staci sehnat sponzory a porozhlednout se, jak to udelali ostatni (konkretne tento projekt slibuje, ze o veskere technicke detaily se radi podeli)...


Návrat na "Pokroky vo výskume vesmíru"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní