Hmm, Siri. To je síce pekné, ale keď zavoláš/zachatuješ na nejaký support, tak ťa to hodí do nejakého call-centra, kde sedia ľudia, ktorých nútia byť cvičenými opicami (majú tabuľky zoznam-odpoveď, zakázané používať niektoré slová, celá ich komunikácia je nahrávaná za účelom znižovania výplaty pri akomkoľvek "prehrešku"). Rozprávať sa s takým supportom je o nervy, pretože ich rady sú ti k ničomu (to čo ti vedia poradiť si už dávno vyskúšal, s takou prkotinou by si tam ty nevolal), takže to skončí tak, že ťa nakoniec prepoja na iný level, kde už sedí niekto užitočný kto ti buď naozaj poradí (čiže v podstate happy-end), alebo to dopadne "je nám ľúto, máme teraz trochu problémy, už to riešime, ale bude to chvíľu trvať, skúste to za hodinu/deň" a máš smolu... ale martýrium debilného call-centra musíš absolvovať tak či tak, napriamo sa tam nedostaneš, takže čas a nervy sú v kýbli aj v prípade happyendu.
Alebo podobne, keď ma otravujú "ofšorinvesťáci", tí tiež rozprávajú ako idioti (aj keď pochopiteľne z iných dôvodov)...
V takých prípadoch dostávam pocit, že sa naozaj rozprávam s nejakou blbou mašinou a nie s človekom. Inými slovami, ak operátor call-centra dodržuje všetky pracovné nariadenia, tak by s vysokou pravdepodobnosťou Turingovym testom neprešiel...
A tuším by som sa radšej rozprával s blbou mašinou, než s človekom, ktorého nútia hovoriť ako idiot. Ale evidentne je robenie cvičených opíc z ľudí stále prevádzkovo lacnejšie, než Siri a podľa mňa to tak nejaký čas ešte bude...
(Čítal som raz blog nejakého chlapíka, ktorý na krátky čas robil v takom call-centre a bol to teda riadny grc ako to tam chodí - a myslím, že aby tú prácu vôbec dostal, tak zo seba musel urobiť blbšieho než bol, pretože ani priemerný človek nenechá zo seba robiť taký dobytok a ešte by mohol "nakaziť" ostatných svojimi názormi, takže by sa im tam príliš zvýšila fluktuácia, ktorá je aj bez toho veľmi vysoká).
No ale možno sa tešia trojpísmenkové agentúry, pretože im by taký systém, ktorý naozaj dokáže porozumieť ľudskej reči (teda nie len filtrovať kľúčové slová, ale rozumieť zmyslu viet), celkom pomohol prehrabať sa všetkými tými páskami* čo majú.
*prípadne cédečkami, disketami či kazetami (čo si len tak našli na stole )
Pôvodná Turingova otázka znela, či počítače môžu rozmýšľať. Ale tá sa nedá tak ľahko zodpovedať, pretože je problém zadefinovať, čo to vlastne myslenie je. Takže to Turing zredukoval na "ak sa stroj navonok správa rovnako inteligentne ako človek, tak je rovnako inteligentný ako človek"... Teda to nie je definitívna pravda, ale "len" Turingov predpoklad. Plus je tu otázka, či je krátky rozhovor naozaj dostatočné kritérium na posúdenie inteligentného správania...
mbs napísal:Palo M. napísal:Az nejaky pocitacovy program napriklad najde (novy) rychlejsi triediaci algoritmus, tak potom mozeme hovorit o skutocnej umelej inteligencii.
To uz ale bude neskoro, to uz nas ludi nebudu potrebovat...
To si práve nemyslím. Analógia je: Človek sa sám dokázal presúvať, ale nakoniec narazil na nejake limity. Teraz má na presúvanie stroje a stroje majú tie limity inde, sú v tom presúvaní skrátka lepšie. Ale to neznamená, že človek už je nepotrebný, ba ani to, že už sa nebude presúvať inak, než pomocou strojov...
Ja viem, každá analógia pokrivkáva. Ale inteligencia nie je jediné, čo robí človeka výnimočným. A nie na všetko sa dá aplikovať prístup "vyzerá to ako hovno, smrdí to ako hovno, chutí to ako hovno, tak je to hovno". Napríklad taká vôľa. Alebo viera...