Elektricky bicykel
Napísané: Ut Dec 10, 2013 10:49 pm
Neustale hladam alternativy k dochadzaniu do prace so spalovacim strojom. Komfortu auta som sa doteraz nechcel vzdat, ale kedze organizmus sa postupne opotrebovava a treba sa o neho starat, do zorneho pola som zaradil aj mechanizmus, ktory som doteraz kvoli nedostatku pohodlia zamietal - lenze benefit zdravotneho prospechu pohybu do znacnej miery moze vyvazit (ak nie prekonat) znizeny komfort.
A preto ma pre commuting znacne vyhody - obycajny elektricky bicykel.
E-bike ma viacero vyhod:
1. je velmi lahky a preto hmotnostne efektivny - clovek nepotrebuje pohybovat 1.5 tonovym autom len kvoli tomu, aby prepravil 100 kg uzitkovej hmoty.
2. z bodu 1 plynu nizke naroky na kapacitu a hmotnost baterie. Litium ionova bateria pre elektricky bicykel schopna dojazdu niekolko desiatok km bez pedalovania vazi len cca 2.5 kg a ma objem flase na vodu. Neporovnatelne oproti el. autam.
3. cena je samozrejme adekvatne nizka - od 500 Eur (komplet motor+bateria+elektronika, pripadne sa do toho zmesti aj made-in-china bike).
4. nie je nutne kupovat cely elektricky bicykel, velmi jednoducho je mozne prebudovat existujuci bicykel pridanim motoru (do predneho, zadneho kolesa alebo do stredu s prepojenim na pedale), baterie a controlleru (riadiaca jednotka velkosti malej krabicky).
5. podla zvolenej konfiguracie sa da jazdit v roznych rezimoch, od pevne zvolenej percentualnej pomoci pri pedalovani (napr. motor vzdy doda X percent aktualnej sily, ktorou biker tlaci do pedalov, pricom X moze byt napr. od 0.25 po 1.5), alebo udrzuje zvolenu rychlost, alebo uplne bez pedalovania.
6. elektricky bike nema obmedzenia ako mopedy, a moze teda ist aj po lesnych cestach a cyklotrasach, kde maju mopedy a ine motorove dopr. prostriedky zakaz vjazdu. Subjektvne napr. mne zo Stupavy do Blavy by to extremne vyhovovalo, pretoze by som mohol ist rovno cez les (Karpaty) kratsou cestou (lesnou cykotrasou) po cerstvom vzduchu, nie niekde po exhalatovej ceste.
7. clovek urobi nieco pre svoje zdravie, ale zaroven nepride do ciela (najma do prace) spoteny ako na obycajnom bicykli, kedze vydava len tolko energie, kolko chce, a nie kolko potrebuje na prekonanie terennych nerovnosti a dosiahnutie potrebnej rychlosti.
8. prevadzkove naklady a naklady na udrzbu oproti autu su mizive.
9. netrenovany, zdravotne obmedzeny, starsi clovek alebo dieta sa dostane s elektrickym bajkom tam, kam by sa s obycajnym nikdy nedostal - vyssie prevysenia ci vacsie vzdlalenosti ci rychlejsi cas prepravy. Alebo i prekonanie silnejsieho protivetra.
10. ziadne zapchy a neocakavane zdrzania, ako s autami pri traffic jams. Ked viem, ze cesta na bajku do prace trva 50 minut, tak to nebude casto dvojnasobok ocakavaneho/idealneho casu ako sa to nezriedka stane pri autach.
Samozrejme ma bike aj nevyhody:
1. ovela nizsi komfort / citlivost voci poveternostnym vplyvom ako priaute (dazd, mraz, sneh, blato, vietor). Posledne vikendy vsak chodim s bikom do lesa, a mozem povedat, ze naozaj neexistuje zle pocasie, ale iba zle obleceny clovek. Zima ani vietor (ak to nie je vichrica) nie je problem - dobre oblecenie spolahlivo ochrani aj pri mraze, podobne ako pri lyzovani. Blato tiez nie je problem - siroke blatniky zabrania zaspineniu. Sneh je problem iba ak je ho vela. Najvacsi problem je asi hustejsi dazd, Lenze statisticky takych dni v roku je (nielen) v oblasti Slovenska/Bratislavy znacne malo a daju sa den vopred pomerne spolahlivo predpovedat (napr. model Aladin od SHMU - ked prsi, posluzi auto).
2. pri viacerych clenoch rodiny je nutne mat pre kazdeho bike zvlast (ak teda neratame inak dost neprakticke tandemove bicykle), co ale vzhadom na nizke obstaravacie aj prevadzkove naklady nie je prilisny handicap, mozno skor prave vyhoda v suvislosti s maximalizaciou efektivity (nevozi sa so sebou zbytocne 'zelezo').
3. zo zakona je v EU mozne pouzit iba motor s vykonom max. 250 W (co je zhruba sila jedneho trochu trenovaneho cloveka). Nad tymto vykonom uz ide o moped (aj keby to bol konstrukcne bicykel s motorom). To staci v pohode na velmi citelnu pomoc, pripadne i cistu jazdu po rovine uplne bez pedalovania rychlostou cca do 30-35 km/hod, ale do kopca to postacuje bez pedalovania iba na mierny svah. V USA vsak maju limit az 750 W, ale i v EU existuje 'workaround' - zakon totiz obmedzuje iba nominalny vykon motora, avsak pri pouziti ineho controllera s vyssim prudom je vykon motora i dvojnasobny bez toho, zeby bol motor pretazeny alebo sa znizila jeho zivotnost. A 500 W uz postacuje na bez pedalove vyjdenie do kopca so sklonom cca 10%, co je uplne dostacujuce, najma ked clovek naozaj chce aj pedalovat (netrenovany clovek pri pohodovom pedalovani na rovine vydava cca 70 W).
4. pre ucely commutingu najma zpohladu bezpecnosti vo vseobecnosti bicykel vyzaduje vhodnu infrastrukturu v meste, t.j. najma cyklisticke chodniky. Vo vyspelych mestach je tento aspekt vacsinou uz vhodne vyrieseny, v zaostalych mestach ako napr. Bratislava je to zatial horsie, clovek uprostred takeho mesta na bicykli ma potom ovela vacsiu pravdepodobnost kolizie ci zranenia, ak sa nemoze vyhnut najma frekventovanejsim uliciam.
Viac nevyhod ma uz vlastne ani nenapada.
Mate niekto nejake skusenosti s e-bajkmi? Pripadne what's ur opinion?
A preto ma pre commuting znacne vyhody - obycajny elektricky bicykel.
E-bike ma viacero vyhod:
1. je velmi lahky a preto hmotnostne efektivny - clovek nepotrebuje pohybovat 1.5 tonovym autom len kvoli tomu, aby prepravil 100 kg uzitkovej hmoty.
2. z bodu 1 plynu nizke naroky na kapacitu a hmotnost baterie. Litium ionova bateria pre elektricky bicykel schopna dojazdu niekolko desiatok km bez pedalovania vazi len cca 2.5 kg a ma objem flase na vodu. Neporovnatelne oproti el. autam.
3. cena je samozrejme adekvatne nizka - od 500 Eur (komplet motor+bateria+elektronika, pripadne sa do toho zmesti aj made-in-china bike).
4. nie je nutne kupovat cely elektricky bicykel, velmi jednoducho je mozne prebudovat existujuci bicykel pridanim motoru (do predneho, zadneho kolesa alebo do stredu s prepojenim na pedale), baterie a controlleru (riadiaca jednotka velkosti malej krabicky).
5. podla zvolenej konfiguracie sa da jazdit v roznych rezimoch, od pevne zvolenej percentualnej pomoci pri pedalovani (napr. motor vzdy doda X percent aktualnej sily, ktorou biker tlaci do pedalov, pricom X moze byt napr. od 0.25 po 1.5), alebo udrzuje zvolenu rychlost, alebo uplne bez pedalovania.
6. elektricky bike nema obmedzenia ako mopedy, a moze teda ist aj po lesnych cestach a cyklotrasach, kde maju mopedy a ine motorove dopr. prostriedky zakaz vjazdu. Subjektvne napr. mne zo Stupavy do Blavy by to extremne vyhovovalo, pretoze by som mohol ist rovno cez les (Karpaty) kratsou cestou (lesnou cykotrasou) po cerstvom vzduchu, nie niekde po exhalatovej ceste.
7. clovek urobi nieco pre svoje zdravie, ale zaroven nepride do ciela (najma do prace) spoteny ako na obycajnom bicykli, kedze vydava len tolko energie, kolko chce, a nie kolko potrebuje na prekonanie terennych nerovnosti a dosiahnutie potrebnej rychlosti.
8. prevadzkove naklady a naklady na udrzbu oproti autu su mizive.
9. netrenovany, zdravotne obmedzeny, starsi clovek alebo dieta sa dostane s elektrickym bajkom tam, kam by sa s obycajnym nikdy nedostal - vyssie prevysenia ci vacsie vzdlalenosti ci rychlejsi cas prepravy. Alebo i prekonanie silnejsieho protivetra.
10. ziadne zapchy a neocakavane zdrzania, ako s autami pri traffic jams. Ked viem, ze cesta na bajku do prace trva 50 minut, tak to nebude casto dvojnasobok ocakavaneho/idealneho casu ako sa to nezriedka stane pri autach.
Samozrejme ma bike aj nevyhody:
1. ovela nizsi komfort / citlivost voci poveternostnym vplyvom ako priaute (dazd, mraz, sneh, blato, vietor). Posledne vikendy vsak chodim s bikom do lesa, a mozem povedat, ze naozaj neexistuje zle pocasie, ale iba zle obleceny clovek. Zima ani vietor (ak to nie je vichrica) nie je problem - dobre oblecenie spolahlivo ochrani aj pri mraze, podobne ako pri lyzovani. Blato tiez nie je problem - siroke blatniky zabrania zaspineniu. Sneh je problem iba ak je ho vela. Najvacsi problem je asi hustejsi dazd, Lenze statisticky takych dni v roku je (nielen) v oblasti Slovenska/Bratislavy znacne malo a daju sa den vopred pomerne spolahlivo predpovedat (napr. model Aladin od SHMU - ked prsi, posluzi auto).
2. pri viacerych clenoch rodiny je nutne mat pre kazdeho bike zvlast (ak teda neratame inak dost neprakticke tandemove bicykle), co ale vzhadom na nizke obstaravacie aj prevadzkove naklady nie je prilisny handicap, mozno skor prave vyhoda v suvislosti s maximalizaciou efektivity (nevozi sa so sebou zbytocne 'zelezo').
3. zo zakona je v EU mozne pouzit iba motor s vykonom max. 250 W (co je zhruba sila jedneho trochu trenovaneho cloveka). Nad tymto vykonom uz ide o moped (aj keby to bol konstrukcne bicykel s motorom). To staci v pohode na velmi citelnu pomoc, pripadne i cistu jazdu po rovine uplne bez pedalovania rychlostou cca do 30-35 km/hod, ale do kopca to postacuje bez pedalovania iba na mierny svah. V USA vsak maju limit az 750 W, ale i v EU existuje 'workaround' - zakon totiz obmedzuje iba nominalny vykon motora, avsak pri pouziti ineho controllera s vyssim prudom je vykon motora i dvojnasobny bez toho, zeby bol motor pretazeny alebo sa znizila jeho zivotnost. A 500 W uz postacuje na bez pedalove vyjdenie do kopca so sklonom cca 10%, co je uplne dostacujuce, najma ked clovek naozaj chce aj pedalovat (netrenovany clovek pri pohodovom pedalovani na rovine vydava cca 70 W).
4. pre ucely commutingu najma zpohladu bezpecnosti vo vseobecnosti bicykel vyzaduje vhodnu infrastrukturu v meste, t.j. najma cyklisticke chodniky. Vo vyspelych mestach je tento aspekt vacsinou uz vhodne vyrieseny, v zaostalych mestach ako napr. Bratislava je to zatial horsie, clovek uprostred takeho mesta na bicykli ma potom ovela vacsiu pravdepodobnost kolizie ci zranenia, ak sa nemoze vyhnut najma frekventovanejsim uliciam.
Viac nevyhod ma uz vlastne ani nenapada.
Mate niekto nejake skusenosti s e-bajkmi? Pripadne what's ur opinion?