K tejto Bioelektrovizii by som mal taketo poznamky:
Dopad na zivotne prostredie:
- Biopaliva su podla mna na tom omnoho lepsie ako fosilne. Z toho dovodu, ze biopaliva nevnasaju do atmosfery nove sklenikove plyny, ale iba cykluju uz existujuce. Rastlina berie CO2 z atmosfery (cize najprv sa CO2 "znizi" a rastlina uvolni do vzduchu O2), no a potom ked je z rastliny palivo, tak sa spalovanim naspat zoberie O2 z atmosfery a vypusti sa naspat CO2. Za predpokladu, ze aj spracovanie rastliny na palivo je bio, tj nie na fosilne paliva, tak emisna bilancia mi vychadza nula.
- Naopak fosilne paliva uvolnuju nie CO2 ktore pochadza z dnesnej atmosfery, ale CO2 ktore sa ulozilo za prvohor... kedy na zemi bolo vlhko, teplo, praslickove pralesy... Tym, ze to CO2 vypustame do ovzdusia, vlastne aktivne pracujeme na tom, aby sme tu zase mali teplo, vlhko (a praslickove pralesy
) ako za prvohor.
Efektivita:
- Fosilne paliva su skratka velmi efektivne, ved preto sa pouzivaju.
- Biopaliva su na tom dost biedne. Cely ten cirkus vlastne plati Slnko, odtial pochadza energia ktoru rastliny viazu. A ta cesta ku konecnemu vyuzitiu energie clovekom je velmi dlha, tym padom ma velku reziu.
Takze sa to da zjednodusit asi takto: Mame dva extremy, na jednej strane su fosilne paliva, kde je energia lahko ziskatelna (tj. "lacna"), ale za cenu brutalneho nicenia zivotneho prostredia a na druhej strane su biopaliva, kde je vplyv na zivotne prostredie nulovy, ale zase je velmi narocne tu energiu ekologicky vyrobit, takze je vlastne "draha".
No a skutocne implementacie sa pohybuju niekde medzi tymito extremami. Aj pri realne vyrabanych biopalivach je nejaka zataz na zivotne prostredie, cim sa trochu zvysi efektivita a zase pri fosilnych palivach su vselijake zlepsovaky, ktore znizuju zataz na zivotne prostredie (a predrazuju energiu). Tak je to vo vsetkom, niekto preferuje rychle a lacne riesenia, iny sa zase chce narobit, aby mal na konci dobry pocit z toho, ze jeho riesenie je lepsie.
No tak teraz tu mame elektroauta. Ktore su drahsie ako auta na fosilne paliva (mame 100% istotu, ze su drahsie), ale pritom ich ekologickost je diskutabilna (nemame ani zdaleka 100% istotu, ze su aj adekvatne ekologickejsie, skor naopak). To sa mi ako moznemu kupcovi toho auta nezda byt lakave balenie.
Na Slovensku to mozno nie je az take zle. Mozno. Ale ja som v Sanghaji uz peknych par rokov a tu sa deju veci...
V roku 2001, ked som tu prisiel prvy krat, bolo tu brutalne vela bicyklov na uliciach. A to bol Sanghaj znamy tym, ze "tam nie su na cestach az take velke davy cyklistov, ako napriklad v Pekingu". Ale boli tu riadne zaplavy cyklistov aj tak. Skratka vela ludi sa vozilo do prace na bicykloch, na slapacich trojkolkach sa bezne rozvazal tovar do malych obchodikov, pomyje zvazali chlapici s dvoma 100-litrovymi sudami pripevnenymi vzadu na bicykli, dali sa najst aj trojkolkove rikse, boli tu casti trojkolkovi "stahovaci", ktori na trojkolkach stahovali skrine, chladnicky... fakt sila. Ale dnes je to uz ine. Dnes sa Cinanom uz slapat do pedalov nechce. Chodia metrom, chodia viac busmi, taxikmi, pokupili si osobne auta, tovar uz rozvazaju prevazne na automobilovych dodavkach... ti menej majetni chodia dalej na jednostopych vozidlach, ale uz su vacsinou na LPG alebo na baterku. LPG je pritom na ustupe, lebo je ho iba obmedzene mnozstvo (zastupy cakajucich na pumpach) a ani cena LPG uz nie je taka zaujimava ako kedysi. Do mesta netreba vykon LPG, elektro staci. A malokubaturne motorky s klasickym spalovacim motorom su v Sanghaji uz dlho zakazane. Riksiari su takmer vsetci elektro, najst slapacieho deda je v Sanghaji fakt rarita. Elektrobikov je tu teraz naozaj vela. Prilis vela. A hlucnejsie su brutalne viac ako bicykle, lebo ti fetosi na nich v kuse trubia jak debili (tymto pozdravujem Hefta, ktory ma tych trubacov "fakt rad").
Na prvy pohlad by si clovek povedal, ze ved elektrobicykle su v pohode. Ale iba dovtedy, kym si nepozrie
tento graf. V Cine kazdy tyzden otvoria 2 nove uholne elektrarne! Ono to nedymi v Sanghaji. Tu to vyzera pekne, nedavno skoncilo Expo, Cinania sa celemu svetu prezentovali nadhernou Potemkinovskou dedinou... Ale potom idem niekde mimo Sanghaja a tam su tie brutalne dymiace kominy, roztrusene po celej Cine. Takze tie "ekologicke" elektrobicykle v podstate akoby isli na uhlie. Za kazdym z nich akoby sa tahal kudol cierneho dymu, ako kedysi z lokomotiv. Do toho sposob, akym sa v Cine vyrabaju tie elektrobicykle: spusta plastov (oproti klasickemu kovovemu bicyklu), hlavne doraz na nizku cenu (na nejaku ekologiu pri vyrobe zabudnite), cinske shitove baterie (co sa asi s nimi stane, ked za rok-dva odidu?)...
No skratka ekologicke to nie je ani trocha.
No a co sa asi stane, ked sa elektroauta zacnu vyrabat masovo (tj zlacnie ich produkcia)? Jasne, ze po nich skocia Cinania. Kludne sa moze stat, ze Cina bude prvou krajinou s funkcnou infrastrukturou pre elektroauta. Pretoze sudruhom sa to bude bohovo hodit do ich sovinistickych planov byt svetova velmoc no.1. Ropu totiz nemaju. Sinokolonializmus Afriky asi nedokaze pokryt ich rastucu spotreby ropy. Na ropu cez druhu svetovu "dojelo" nacisticke Nemecko i Japonci. Ale keby dokazali vychangovat ropu (ktoru nemaju) za uhlie (ktoreho maju naopak hafo a lacneho), to by pre nich bolo terno.
Takze moj nazor na elektricke auto je taky, ze som ochotny si ho kupit az vtedy, ked celkove naklady nan (tj. kupna cena + prevadzkove naklady) nebudu vyssie, ako celkove naklady na auto so spalovacim motorom. Buduci cinsky svetovy leadership nech si sponzoruje niekto iny (ja uz som aj bez toho riadne "prispel").