Elektricky bicykel
Moderátor: Moderátori
- Duro Kotulic Bunta
- Príspevky: 1906
- Dátum registrácie: St Feb 07, 2007 3:00 pm
- Bydlisko: Stupava
- Kontaktovať používateľa:
Elektricky bicykel
Neustale hladam alternativy k dochadzaniu do prace so spalovacim strojom. Komfortu auta som sa doteraz nechcel vzdat, ale kedze organizmus sa postupne opotrebovava a treba sa o neho starat, do zorneho pola som zaradil aj mechanizmus, ktory som doteraz kvoli nedostatku pohodlia zamietal - lenze benefit zdravotneho prospechu pohybu do znacnej miery moze vyvazit (ak nie prekonat) znizeny komfort.
A preto ma pre commuting znacne vyhody - obycajny elektricky bicykel.
E-bike ma viacero vyhod:
1. je velmi lahky a preto hmotnostne efektivny - clovek nepotrebuje pohybovat 1.5 tonovym autom len kvoli tomu, aby prepravil 100 kg uzitkovej hmoty.
2. z bodu 1 plynu nizke naroky na kapacitu a hmotnost baterie. Litium ionova bateria pre elektricky bicykel schopna dojazdu niekolko desiatok km bez pedalovania vazi len cca 2.5 kg a ma objem flase na vodu. Neporovnatelne oproti el. autam.
3. cena je samozrejme adekvatne nizka - od 500 Eur (komplet motor+bateria+elektronika, pripadne sa do toho zmesti aj made-in-china bike).
4. nie je nutne kupovat cely elektricky bicykel, velmi jednoducho je mozne prebudovat existujuci bicykel pridanim motoru (do predneho, zadneho kolesa alebo do stredu s prepojenim na pedale), baterie a controlleru (riadiaca jednotka velkosti malej krabicky).
5. podla zvolenej konfiguracie sa da jazdit v roznych rezimoch, od pevne zvolenej percentualnej pomoci pri pedalovani (napr. motor vzdy doda X percent aktualnej sily, ktorou biker tlaci do pedalov, pricom X moze byt napr. od 0.25 po 1.5), alebo udrzuje zvolenu rychlost, alebo uplne bez pedalovania.
6. elektricky bike nema obmedzenia ako mopedy, a moze teda ist aj po lesnych cestach a cyklotrasach, kde maju mopedy a ine motorove dopr. prostriedky zakaz vjazdu. Subjektvne napr. mne zo Stupavy do Blavy by to extremne vyhovovalo, pretoze by som mohol ist rovno cez les (Karpaty) kratsou cestou (lesnou cykotrasou) po cerstvom vzduchu, nie niekde po exhalatovej ceste.
7. clovek urobi nieco pre svoje zdravie, ale zaroven nepride do ciela (najma do prace) spoteny ako na obycajnom bicykli, kedze vydava len tolko energie, kolko chce, a nie kolko potrebuje na prekonanie terennych nerovnosti a dosiahnutie potrebnej rychlosti.
8. prevadzkove naklady a naklady na udrzbu oproti autu su mizive.
9. netrenovany, zdravotne obmedzeny, starsi clovek alebo dieta sa dostane s elektrickym bajkom tam, kam by sa s obycajnym nikdy nedostal - vyssie prevysenia ci vacsie vzdlalenosti ci rychlejsi cas prepravy. Alebo i prekonanie silnejsieho protivetra.
10. ziadne zapchy a neocakavane zdrzania, ako s autami pri traffic jams. Ked viem, ze cesta na bajku do prace trva 50 minut, tak to nebude casto dvojnasobok ocakavaneho/idealneho casu ako sa to nezriedka stane pri autach.
Samozrejme ma bike aj nevyhody:
1. ovela nizsi komfort / citlivost voci poveternostnym vplyvom ako priaute (dazd, mraz, sneh, blato, vietor). Posledne vikendy vsak chodim s bikom do lesa, a mozem povedat, ze naozaj neexistuje zle pocasie, ale iba zle obleceny clovek. Zima ani vietor (ak to nie je vichrica) nie je problem - dobre oblecenie spolahlivo ochrani aj pri mraze, podobne ako pri lyzovani. Blato tiez nie je problem - siroke blatniky zabrania zaspineniu. Sneh je problem iba ak je ho vela. Najvacsi problem je asi hustejsi dazd, Lenze statisticky takych dni v roku je (nielen) v oblasti Slovenska/Bratislavy znacne malo a daju sa den vopred pomerne spolahlivo predpovedat (napr. model Aladin od SHMU - ked prsi, posluzi auto).
2. pri viacerych clenoch rodiny je nutne mat pre kazdeho bike zvlast (ak teda neratame inak dost neprakticke tandemove bicykle), co ale vzhadom na nizke obstaravacie aj prevadzkove naklady nie je prilisny handicap, mozno skor prave vyhoda v suvislosti s maximalizaciou efektivity (nevozi sa so sebou zbytocne 'zelezo').
3. zo zakona je v EU mozne pouzit iba motor s vykonom max. 250 W (co je zhruba sila jedneho trochu trenovaneho cloveka). Nad tymto vykonom uz ide o moped (aj keby to bol konstrukcne bicykel s motorom). To staci v pohode na velmi citelnu pomoc, pripadne i cistu jazdu po rovine uplne bez pedalovania rychlostou cca do 30-35 km/hod, ale do kopca to postacuje bez pedalovania iba na mierny svah. V USA vsak maju limit az 750 W, ale i v EU existuje 'workaround' - zakon totiz obmedzuje iba nominalny vykon motora, avsak pri pouziti ineho controllera s vyssim prudom je vykon motora i dvojnasobny bez toho, zeby bol motor pretazeny alebo sa znizila jeho zivotnost. A 500 W uz postacuje na bez pedalove vyjdenie do kopca so sklonom cca 10%, co je uplne dostacujuce, najma ked clovek naozaj chce aj pedalovat (netrenovany clovek pri pohodovom pedalovani na rovine vydava cca 70 W).
4. pre ucely commutingu najma zpohladu bezpecnosti vo vseobecnosti bicykel vyzaduje vhodnu infrastrukturu v meste, t.j. najma cyklisticke chodniky. Vo vyspelych mestach je tento aspekt vacsinou uz vhodne vyrieseny, v zaostalych mestach ako napr. Bratislava je to zatial horsie, clovek uprostred takeho mesta na bicykli ma potom ovela vacsiu pravdepodobnost kolizie ci zranenia, ak sa nemoze vyhnut najma frekventovanejsim uliciam.
Viac nevyhod ma uz vlastne ani nenapada.
Mate niekto nejake skusenosti s e-bajkmi? Pripadne what's ur opinion?
A preto ma pre commuting znacne vyhody - obycajny elektricky bicykel.
E-bike ma viacero vyhod:
1. je velmi lahky a preto hmotnostne efektivny - clovek nepotrebuje pohybovat 1.5 tonovym autom len kvoli tomu, aby prepravil 100 kg uzitkovej hmoty.
2. z bodu 1 plynu nizke naroky na kapacitu a hmotnost baterie. Litium ionova bateria pre elektricky bicykel schopna dojazdu niekolko desiatok km bez pedalovania vazi len cca 2.5 kg a ma objem flase na vodu. Neporovnatelne oproti el. autam.
3. cena je samozrejme adekvatne nizka - od 500 Eur (komplet motor+bateria+elektronika, pripadne sa do toho zmesti aj made-in-china bike).
4. nie je nutne kupovat cely elektricky bicykel, velmi jednoducho je mozne prebudovat existujuci bicykel pridanim motoru (do predneho, zadneho kolesa alebo do stredu s prepojenim na pedale), baterie a controlleru (riadiaca jednotka velkosti malej krabicky).
5. podla zvolenej konfiguracie sa da jazdit v roznych rezimoch, od pevne zvolenej percentualnej pomoci pri pedalovani (napr. motor vzdy doda X percent aktualnej sily, ktorou biker tlaci do pedalov, pricom X moze byt napr. od 0.25 po 1.5), alebo udrzuje zvolenu rychlost, alebo uplne bez pedalovania.
6. elektricky bike nema obmedzenia ako mopedy, a moze teda ist aj po lesnych cestach a cyklotrasach, kde maju mopedy a ine motorove dopr. prostriedky zakaz vjazdu. Subjektvne napr. mne zo Stupavy do Blavy by to extremne vyhovovalo, pretoze by som mohol ist rovno cez les (Karpaty) kratsou cestou (lesnou cykotrasou) po cerstvom vzduchu, nie niekde po exhalatovej ceste.
7. clovek urobi nieco pre svoje zdravie, ale zaroven nepride do ciela (najma do prace) spoteny ako na obycajnom bicykli, kedze vydava len tolko energie, kolko chce, a nie kolko potrebuje na prekonanie terennych nerovnosti a dosiahnutie potrebnej rychlosti.
8. prevadzkove naklady a naklady na udrzbu oproti autu su mizive.
9. netrenovany, zdravotne obmedzeny, starsi clovek alebo dieta sa dostane s elektrickym bajkom tam, kam by sa s obycajnym nikdy nedostal - vyssie prevysenia ci vacsie vzdlalenosti ci rychlejsi cas prepravy. Alebo i prekonanie silnejsieho protivetra.
10. ziadne zapchy a neocakavane zdrzania, ako s autami pri traffic jams. Ked viem, ze cesta na bajku do prace trva 50 minut, tak to nebude casto dvojnasobok ocakavaneho/idealneho casu ako sa to nezriedka stane pri autach.
Samozrejme ma bike aj nevyhody:
1. ovela nizsi komfort / citlivost voci poveternostnym vplyvom ako priaute (dazd, mraz, sneh, blato, vietor). Posledne vikendy vsak chodim s bikom do lesa, a mozem povedat, ze naozaj neexistuje zle pocasie, ale iba zle obleceny clovek. Zima ani vietor (ak to nie je vichrica) nie je problem - dobre oblecenie spolahlivo ochrani aj pri mraze, podobne ako pri lyzovani. Blato tiez nie je problem - siroke blatniky zabrania zaspineniu. Sneh je problem iba ak je ho vela. Najvacsi problem je asi hustejsi dazd, Lenze statisticky takych dni v roku je (nielen) v oblasti Slovenska/Bratislavy znacne malo a daju sa den vopred pomerne spolahlivo predpovedat (napr. model Aladin od SHMU - ked prsi, posluzi auto).
2. pri viacerych clenoch rodiny je nutne mat pre kazdeho bike zvlast (ak teda neratame inak dost neprakticke tandemove bicykle), co ale vzhadom na nizke obstaravacie aj prevadzkove naklady nie je prilisny handicap, mozno skor prave vyhoda v suvislosti s maximalizaciou efektivity (nevozi sa so sebou zbytocne 'zelezo').
3. zo zakona je v EU mozne pouzit iba motor s vykonom max. 250 W (co je zhruba sila jedneho trochu trenovaneho cloveka). Nad tymto vykonom uz ide o moped (aj keby to bol konstrukcne bicykel s motorom). To staci v pohode na velmi citelnu pomoc, pripadne i cistu jazdu po rovine uplne bez pedalovania rychlostou cca do 30-35 km/hod, ale do kopca to postacuje bez pedalovania iba na mierny svah. V USA vsak maju limit az 750 W, ale i v EU existuje 'workaround' - zakon totiz obmedzuje iba nominalny vykon motora, avsak pri pouziti ineho controllera s vyssim prudom je vykon motora i dvojnasobny bez toho, zeby bol motor pretazeny alebo sa znizila jeho zivotnost. A 500 W uz postacuje na bez pedalove vyjdenie do kopca so sklonom cca 10%, co je uplne dostacujuce, najma ked clovek naozaj chce aj pedalovat (netrenovany clovek pri pohodovom pedalovani na rovine vydava cca 70 W).
4. pre ucely commutingu najma zpohladu bezpecnosti vo vseobecnosti bicykel vyzaduje vhodnu infrastrukturu v meste, t.j. najma cyklisticke chodniky. Vo vyspelych mestach je tento aspekt vacsinou uz vhodne vyrieseny, v zaostalych mestach ako napr. Bratislava je to zatial horsie, clovek uprostred takeho mesta na bicykli ma potom ovela vacsiu pravdepodobnost kolizie ci zranenia, ak sa nemoze vyhnut najma frekventovanejsim uliciam.
Viac nevyhod ma uz vlastne ani nenapada.
Mate niekto nejake skusenosti s e-bajkmi? Pripadne what's ur opinion?
It is by logic that we prove, but by intuition that we discover. [J.H. Poincaré, mathematician]
A man who knows how to be alone is never lonely. [Osho]
A man who knows how to be alone is never lonely. [Osho]
Re: Elektricky bicykel
V lete jsem si koupil klasicky bike v cenove relaci cca 1000 Eur - tedy kompromis mezi cenou a kvalitou.
Do prace to mam par kilometru (castecne mohu take pres les, ale s prevysenim), rekneme bike 20 minut, auto 10 (pri dodrzovani speed limit, jinak v noci za 5-6), sockou by to bylo 30-60 minut (prestupovani, cekani na autobus), pesky cca 40-45 minut. Tedy slusny vyber, ale vetsinu roku jasne vede auto.
S bikem se v praci casto resi jeste klasicka otazka - kam s nim (nekdy stejna otazka u auta).
Nastesti toto mam vyresene.
A pak jeste resim jedno dilema.
- prijedu do prace na kole, auto zustalo doma a po praci potrebuji dopravit sebe a pocitac do jine firmy.
- do prace prijedu na kole, hezke pocasi, ale odpoledne, kdyz potrebuji jet domu, prijde bourka a pritom se nemohu dalsi hodinu zdrzet
- do prace prijedu autem...ale vecer jsme chteli jit na pivo a kolo zustalo doma
- ...
Tedy otazku logistickou - kdy nechat auto doma ci v praci a kdy nechat kolo doma ci v praci.
Do prace to mam par kilometru (castecne mohu take pres les, ale s prevysenim), rekneme bike 20 minut, auto 10 (pri dodrzovani speed limit, jinak v noci za 5-6), sockou by to bylo 30-60 minut (prestupovani, cekani na autobus), pesky cca 40-45 minut. Tedy slusny vyber, ale vetsinu roku jasne vede auto.
S bikem se v praci casto resi jeste klasicka otazka - kam s nim (nekdy stejna otazka u auta).
Nastesti toto mam vyresene.
A pak jeste resim jedno dilema.
- prijedu do prace na kole, auto zustalo doma a po praci potrebuji dopravit sebe a pocitac do jine firmy.
- do prace prijedu na kole, hezke pocasi, ale odpoledne, kdyz potrebuji jet domu, prijde bourka a pritom se nemohu dalsi hodinu zdrzet
- do prace prijedu autem...ale vecer jsme chteli jit na pivo a kolo zustalo doma
- ...
Tedy otazku logistickou - kdy nechat auto doma ci v praci a kdy nechat kolo doma ci v praci.
-
- Príspevky: 1315
- Dátum registrácie: Ut Feb 06, 2007 1:35 am
- Bydlisko: Mooresville, NC
- Kontaktovať používateľa:
Re: Elektricky bicykel
Ja som chodil tuto v US do prace na bicykli prvych par rokov. Mal som to do 10 km a nechcel som platit lizing + poistku + benzin, tak som vyuzival bicykel a do skoly som chodil verejnou dopravou (autobusom). Fungoval som takto 3 roky, no potom som si nasiel pracu mimo mesta, kam trebalo ist dialnicou a bicykel siel do pivnice, kde je doteraz. Suhlasim s tym, ze aj po snehu sa da celkom v pohode ist, ja som mal to stastie, ze tu auta v meste spomaluju a cyklistom sa oblukom vyhybaju a nemal som problem ako na Slovensku, ze ked ide cyklista, tak auta pridavaju plyn a idu rovno do mlaky, aby tomu chudakovi "ukazali", ze nema na ceste co hladat (osobna skusenost z bicyklovania v okoli Vranova, ked som este zil na Slovensku). Rozmyslal som osobne o mopede, no nakoniec som ostal pri Smart-e, ktore plni ucel co najmensieho zeleza, dobrej manevrovanosti a lahkeho parkovania. Rovnako ako pri Smarte teraz, aj predtyum ked som chodil na bicykli ma mali za cudaka, co mi bolo ale akurat tak ukradnute.
-gabberattack-
Keep The Panic!
...a Windows Vista
padá na Mesiaci
6x pomalšie!
Keep The Panic!
...a Windows Vista
padá na Mesiaci
6x pomalšie!
- Kiwi
- Príspevky: 2072
- Dátum registrácie: Ut Feb 13, 2007 4:18 pm
- Bydlisko: Sobrance
- Kontaktovať používateľa:
Re: Elektricky bicykel
Ja by som potreboval nejaky el. bicykel na zimu na nakupy, ale mal by mat napr. 75 l kufor
a mal by byt kapotovany, nejake vhodne osvetlenie na nocne nakupy, plus nejaku rozumnu
teplotu vnutri, aby clovek neprisiel o zdravie. Existuje take nieco ?
Ale su take kapotovane el. skutre za nejaku rozumnu cenu ? Mate niekto s tymto nejaku skusenost ?
Len by to asi mala byt trojkolka, aby to nedopadlo takto: http://www.youtube.com/watch?v=i5Dapy1xUq0
Tieto uz vyzeraju lepsie, ale u nas sa asi s nimi na cestu nedostanem s B skupinou, vsak ?
http://www.youtube.com/watch?v=nIFpMrQ3CgQ
http://www.youtube.com/watch?v=eUEcw6ELs-E
http://www.youtube.com/watch?v=6ufJElhaYNU
http://www.youtube.com/watch?v=3INj_7WVDQ8
( there is nogasoline, no insurance, no licence, no registration req.) Ako je to u nas ?
Ako je to so slnecnymi panelmi, su nejake vhodne na konstrukciu kapotovaneho bicykla,
aby to pocas slnecnych dni zvacsilo dojazd ? Aky ma byt potom pomer hmotnosti
a plochy, aby to bocny vietor, napr. 20 m.s-1 neprevratil ?
Takze tu : http://www.organictransit.com/order/ chcu za toto vozitko 5000 $, nie je to na nase pomery vela ?
Da sa s tym 750 W motorom u nas jazdit na B-ko ?
a mal by byt kapotovany, nejake vhodne osvetlenie na nocne nakupy, plus nejaku rozumnu
teplotu vnutri, aby clovek neprisiel o zdravie. Existuje take nieco ?
Ale su take kapotovane el. skutre za nejaku rozumnu cenu ? Mate niekto s tymto nejaku skusenost ?
Len by to asi mala byt trojkolka, aby to nedopadlo takto: http://www.youtube.com/watch?v=i5Dapy1xUq0
Tieto uz vyzeraju lepsie, ale u nas sa asi s nimi na cestu nedostanem s B skupinou, vsak ?
http://www.youtube.com/watch?v=nIFpMrQ3CgQ
http://www.youtube.com/watch?v=eUEcw6ELs-E
http://www.youtube.com/watch?v=6ufJElhaYNU
http://www.youtube.com/watch?v=3INj_7WVDQ8
( there is nogasoline, no insurance, no licence, no registration req.) Ako je to u nas ?
Ako je to so slnecnymi panelmi, su nejake vhodne na konstrukciu kapotovaneho bicykla,
aby to pocas slnecnych dni zvacsilo dojazd ? Aky ma byt potom pomer hmotnosti
a plochy, aby to bocny vietor, napr. 20 m.s-1 neprevratil ?
Takze tu : http://www.organictransit.com/order/ chcu za toto vozitko 5000 $, nie je to na nase pomery vela ?
Da sa s tym 750 W motorom u nas jazdit na B-ko ?
- Duro Kotulic Bunta
- Príspevky: 1906
- Dátum registrácie: St Feb 07, 2007 3:00 pm
- Bydlisko: Stupava
- Kontaktovať používateľa:
Re: Elektricky bicykel
Honzo, s tou logistikou je to pravda, na druhej strane v 99% pripadov sa da den vopred naplanovat a clovek sa vyhne necakanej potrebe presuvat sa autom. Najfrekventovanejsi mi teda pripada ten pripad s rannym peknym dnom a poobednym necakanym dazdom. Ale i tomu sa da vyhnut sledovanim vhodnej kvalitnej predpovede pocasia, a statisticky sa predpoved uplne zmyli mozno parkrat do roka - a to by sa uz snad dalo odbicyklovat aj v dazdi (goratex + prilba cloveka do velkej miery ochrani).
Gabber - nevedel som, ze si 3 roky chodil do prace bajkom, to je zaujimave. Ako si riesil dazd? Pozeral si predpoved, ci v danej oblasti bol dazd velmi zriedkavy? Btw, pobavil ma 'samovrah na smarte' - nuz, americku naturu a historiu automobilizmu (s ich prerastenymi autami) asi zmeni az poriadna palivova kriza.
Kiwi - zaujimave myslienky mas, zhodou okolnosti som posledne mesiace tiez intenzivne premyslal i o velomobiloch (vratane ELFu, na ktory si odkazal), a konkretne najma o rekumbentnych tricykloch, z ktorych sa vlastne velomobil da spravit.
Hotove velomobily su ale dost predrazene, a navyse ELF je zospodu otvoreny - cize zimu v nom budes mat tak ci onak, ochrani ta len pred vetrom a dazdom, co za tu cenu nie je az taka velka vyhra. Navyse, tieto seriovo vyrabane vozitka su drahsie ako keby si to clovek urobil sam, co je dost absurdne.
Rekumbentne bajky (a est viac trajky) maju pritom viacero vyhod oproti bicyklom:
- cloveka neboli zadok, ruky ani krk, kedze pohodlne sedi v sedadle
- kedze je clovek v horizontalnej polohe, ma mensi odpor vzduchu - co je energeticky efektivnejsie, kedze u bicyklov sa nad rychlostou 25 km/h spotrebuje na rovinke az 80% energie len na prekonavanie odporu vzduchu
- vdaka lezatej polohe sa da ovela jednoduchsie vyrobit a nainstalovat aerodynamicky kryt, pripadne aj rozsiahly kryt pred pocasim.
Napr. tento clovek si urobil vykonny elektrovelomobil za podla jeho info cca 3700$, a pritom podla mna vyrazne lepsi nez ELF, pretoze je plne uzavrety. Teoreticky - ked som to pred par mesiacmi pozeral - som dospel k nasledovnej moznosti:
- kupit rekumbentny trike (napr. tu od nedalekej ceskej firmy), cca 1900 EUR (co je podobne ako cena kvalitneho ne-cinskeho bajku a zatial najlepsia cena za kvalitny trajk co som nasiel)
- kupit elektrifikacnu sadu (500 EUR), ponuka je znacne velka, a tie do obycajnych bajkov sa daju lahko nainstalovat i na rekumbent trike
- vyrobit si kryt, napr.tu jednoduchy home-made, pripadne sa daju vyrobit aj lepsie/kompletnejsie z fiberglass ci inych materialov (nie je to zevraj prilis drahe ani tazke - tu je napr. jeden sofistikovanejsi home-made), alebo sa jednoduchsiedaju aj kupit (ale cena je podla mna opat prehnana a vyrazne vyssia ako keby si to clovek spravil sam)
Dohromady to vyjde na cca 2500 eur, a clovek ma elektricke samohybne vozidlo, ktore ho ochrani pred dazdom aj vetrom (iba pred zimou nie, ale na druhej strane ako pouzivatel auta do prace mozempovedat, ze ani auto neochrani pred zimou, pretoze ked je vonku okolo nuly a menej, tak ked sadnem do auta, je v nom kosa, a kym sa stihne vykurit, tak som uz doma... takze aj v aute je zima a clovek sa musi obliect teplo, podobne ako do velomobilu).
A zima sa naozaj da riesit kvalitnym oblecenim - mam overene, ze aj obycajne funkcne a windstopper veci z LIDLu (predavaju cyklisticke veci vzdu na jar a jesen) stacia bez problemov aj do mrazu, zatial som sice bicykloval max do minus jeden st. C (v noci po tme, cize ziadne Slnko, plus bol pomerne silny vietor 25 km/hod), a aj tak mi bolo prilis teplo a musel som jednu zo styroch vrstiev na sebe dat dole. Cize naozaj sa daju kupit dostatocne kvalitne veci nie draho (v LIDLi su 3x lacnejsie nez v sportovych obchodoch, a pritom kvalita postacuje ak clovek nechce ist do Himalaji).
2500 EUR nie je malo, ale nie je to ani prilis vela na to, ze tym clovek ziska dopravny prostriedok takmer nezavisly na pocasi, samohybny, a s minimalnymi nakladmi na prevadzku a udrzbu - to jest ak to bude pouzivat namiesto auta tak sa mu cena po par rokoch vrati.
K tym zakonnym obmedzeniam - podla available informacii na cokolvek pohanane ludskou silou (cize aj velomobil) netreba vodicak, na ceste si oficialne cyklistom a musis dodrziavat predpisy ako cyklista. To iste plati aj pre akykolvek dopravny prostriedok (bike, trike, velomobil), pohanany elektromotorom s maximalnym NOMINALNYM vykonom 250 W - stale si cyklista, nepotrebujes teda ziaden vodicsky preukaz a mozes pouzivat cyklotrasy. Nominalny vykon je vsak to, co je uvedene na motore, a na standardnych elektrosadach je to skoro vzdy 250 W (prave kvoli zakonom v EU). Tie motory su vacsinou stavane na napatie 36V. Ak pouzijes controller, ktory dava prud napr. 20 A (to je uplne standardny controller), tak skutocny vykon motora bude 36x20=720 W, co uplne staci na pohyb bez pedalovania aj do kopca. Stale pritom splnas zakon ako cyklista, a motor nepretazis, pretoze takyto prud je plne v rozmedzi ich pouzitia (hrubka vynuti v magnetoch je dostatocna, kedze tie iste motory sa vyrabaju aj pre USA, kde je zakonny limit pre cyklistu 750W).
Este k solarnemu nabijaniu - existuju aj take riesenia, ale podla mna je to vcelku zbytocne ak clovek nechce ist na dlhy vylet mimo civilizaciu, pretoze vzhladom na nizku spotrebu energie motoru sa nikdy nezaplati cena samotnych panelov.
Gabber - nevedel som, ze si 3 roky chodil do prace bajkom, to je zaujimave. Ako si riesil dazd? Pozeral si predpoved, ci v danej oblasti bol dazd velmi zriedkavy? Btw, pobavil ma 'samovrah na smarte' - nuz, americku naturu a historiu automobilizmu (s ich prerastenymi autami) asi zmeni az poriadna palivova kriza.
Kiwi - zaujimave myslienky mas, zhodou okolnosti som posledne mesiace tiez intenzivne premyslal i o velomobiloch (vratane ELFu, na ktory si odkazal), a konkretne najma o rekumbentnych tricykloch, z ktorych sa vlastne velomobil da spravit.
Hotove velomobily su ale dost predrazene, a navyse ELF je zospodu otvoreny - cize zimu v nom budes mat tak ci onak, ochrani ta len pred vetrom a dazdom, co za tu cenu nie je az taka velka vyhra. Navyse, tieto seriovo vyrabane vozitka su drahsie ako keby si to clovek urobil sam, co je dost absurdne.
Rekumbentne bajky (a est viac trajky) maju pritom viacero vyhod oproti bicyklom:
- cloveka neboli zadok, ruky ani krk, kedze pohodlne sedi v sedadle
- kedze je clovek v horizontalnej polohe, ma mensi odpor vzduchu - co je energeticky efektivnejsie, kedze u bicyklov sa nad rychlostou 25 km/h spotrebuje na rovinke az 80% energie len na prekonavanie odporu vzduchu
- vdaka lezatej polohe sa da ovela jednoduchsie vyrobit a nainstalovat aerodynamicky kryt, pripadne aj rozsiahly kryt pred pocasim.
Napr. tento clovek si urobil vykonny elektrovelomobil za podla jeho info cca 3700$, a pritom podla mna vyrazne lepsi nez ELF, pretoze je plne uzavrety. Teoreticky - ked som to pred par mesiacmi pozeral - som dospel k nasledovnej moznosti:
- kupit rekumbentny trike (napr. tu od nedalekej ceskej firmy), cca 1900 EUR (co je podobne ako cena kvalitneho ne-cinskeho bajku a zatial najlepsia cena za kvalitny trajk co som nasiel)
- kupit elektrifikacnu sadu (500 EUR), ponuka je znacne velka, a tie do obycajnych bajkov sa daju lahko nainstalovat i na rekumbent trike
- vyrobit si kryt, napr.tu jednoduchy home-made, pripadne sa daju vyrobit aj lepsie/kompletnejsie z fiberglass ci inych materialov (nie je to zevraj prilis drahe ani tazke - tu je napr. jeden sofistikovanejsi home-made), alebo sa jednoduchsiedaju aj kupit (ale cena je podla mna opat prehnana a vyrazne vyssia ako keby si to clovek spravil sam)
Dohromady to vyjde na cca 2500 eur, a clovek ma elektricke samohybne vozidlo, ktore ho ochrani pred dazdom aj vetrom (iba pred zimou nie, ale na druhej strane ako pouzivatel auta do prace mozempovedat, ze ani auto neochrani pred zimou, pretoze ked je vonku okolo nuly a menej, tak ked sadnem do auta, je v nom kosa, a kym sa stihne vykurit, tak som uz doma... takze aj v aute je zima a clovek sa musi obliect teplo, podobne ako do velomobilu).
A zima sa naozaj da riesit kvalitnym oblecenim - mam overene, ze aj obycajne funkcne a windstopper veci z LIDLu (predavaju cyklisticke veci vzdu na jar a jesen) stacia bez problemov aj do mrazu, zatial som sice bicykloval max do minus jeden st. C (v noci po tme, cize ziadne Slnko, plus bol pomerne silny vietor 25 km/hod), a aj tak mi bolo prilis teplo a musel som jednu zo styroch vrstiev na sebe dat dole. Cize naozaj sa daju kupit dostatocne kvalitne veci nie draho (v LIDLi su 3x lacnejsie nez v sportovych obchodoch, a pritom kvalita postacuje ak clovek nechce ist do Himalaji).
2500 EUR nie je malo, ale nie je to ani prilis vela na to, ze tym clovek ziska dopravny prostriedok takmer nezavisly na pocasi, samohybny, a s minimalnymi nakladmi na prevadzku a udrzbu - to jest ak to bude pouzivat namiesto auta tak sa mu cena po par rokoch vrati.
K tym zakonnym obmedzeniam - podla available informacii na cokolvek pohanane ludskou silou (cize aj velomobil) netreba vodicak, na ceste si oficialne cyklistom a musis dodrziavat predpisy ako cyklista. To iste plati aj pre akykolvek dopravny prostriedok (bike, trike, velomobil), pohanany elektromotorom s maximalnym NOMINALNYM vykonom 250 W - stale si cyklista, nepotrebujes teda ziaden vodicsky preukaz a mozes pouzivat cyklotrasy. Nominalny vykon je vsak to, co je uvedene na motore, a na standardnych elektrosadach je to skoro vzdy 250 W (prave kvoli zakonom v EU). Tie motory su vacsinou stavane na napatie 36V. Ak pouzijes controller, ktory dava prud napr. 20 A (to je uplne standardny controller), tak skutocny vykon motora bude 36x20=720 W, co uplne staci na pohyb bez pedalovania aj do kopca. Stale pritom splnas zakon ako cyklista, a motor nepretazis, pretoze takyto prud je plne v rozmedzi ich pouzitia (hrubka vynuti v magnetoch je dostatocna, kedze tie iste motory sa vyrabaju aj pre USA, kde je zakonny limit pre cyklistu 750W).
Este k solarnemu nabijaniu - existuju aj take riesenia, ale podla mna je to vcelku zbytocne ak clovek nechce ist na dlhy vylet mimo civilizaciu, pretoze vzhladom na nizku spotrebu energie motoru sa nikdy nezaplati cena samotnych panelov.
It is by logic that we prove, but by intuition that we discover. [J.H. Poincaré, mathematician]
A man who knows how to be alone is never lonely. [Osho]
A man who knows how to be alone is never lonely. [Osho]
Re: Elektricky bicykel
Duro, tady borec ma praci 25km a je v ni za ~35 minut., kdyz neresi speed limit.
- Duro Kotulic Bunta
- Príspevky: 1906
- Dátum registrácie: St Feb 07, 2007 3:00 pm
- Bydlisko: Stupava
- Kontaktovať používateľa:
Re: Elektricky bicykel
Ano, to video som zhodou okolnosti videl asi pred mesiacom, ked som pozeral velomobily - no priznam sa, po siedmych zlomenych rebrach po pade z bajku mam respekt pred velkou rychlostou (hoci v mojom pripade to nebolo rychlostou) , a teda takyto sposob dopravy by som nepreferoval na normalnej ceste. Mne staci nieco co ide 30-35 km/hod.Honza napísal:Duro, tady borec ma praci 25km a je v ni za ~35 minut., kdyz neresi speed limit.
Preto mi stale vychadzaju najlepsie elektrotricykle, napr. tu je jeden vyborny tot od nasich rakuskych susedov. Mozno si ho pojdem aj vyskusat...
Zdroj: http://www.steintrikes.net/pedelec/schachner/index.php
It is by logic that we prove, but by intuition that we discover. [J.H. Poincaré, mathematician]
A man who knows how to be alone is never lonely. [Osho]
A man who knows how to be alone is never lonely. [Osho]
- Duro Kotulic Bunta
- Príspevky: 1906
- Dátum registrácie: St Feb 07, 2007 3:00 pm
- Bydlisko: Stupava
- Kontaktovať používateľa:
Re: Elektricky bicykel
Ludia su tvorivi - velmi jednoduchy full kryt na trike z .. peny..
http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... FVMp1.html
vratane podrobnejsieho navodu na vyrobu:
http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... intro.html
http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... FVMp1.html
vratane podrobnejsieho navodu na vyrobu:
http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... intro.html
It is by logic that we prove, but by intuition that we discover. [J.H. Poincaré, mathematician]
A man who knows how to be alone is never lonely. [Osho]
A man who knows how to be alone is never lonely. [Osho]
Re: Elektricky bicykel
Myslim, že kdyby jsi si rekl, tak Adrian Newey od Red Bullu by ti neco hezkeho a funkcniho navrhl, jakmile bude mi hotovy design pro F1 2014
Re: Elektricky bicykel
A kolik stoji takovej hadraplan?
Ten od Neweyho by asi nebol za "devettisicsestsetpadesat korun"...
V takom kapotovanom vozitku sa asi clovek dost spoti, ked to rozsliape na take vacsie rychlosti ako v tych videach. Tu v Sanghaji je to na bicykli v pohode aj v lete... kym clovek do toho sliape a hybe sa. Ale akonahle sa zastavi (aj na chvilu, napriklad na krizovatke), tak ho okamzite obleje pot. Na Slovensku nie je taky vlhky vzduch ako v Sanghaji, takze tento efekt som tam na beznom bicykli nepozoroval - ale vo vnutri kapotaze to moze byt inak...
No a na Slovensku by som sa zatial trocha obaval policajtov, ak by som s takym vozitkom co si popisoval (teda kapotovane s pomocnym elektromotorom) mal vyjst na normalnu cestu medzi auta. Totiz to co si Duro napisal o predpisoch, je sice pravda, ale ked ta policajt zastavi a bude to clovek s nizsim IQ, tak mas mensi problem aj napriek tomu, ze mas podla zakona pravdu - pretoze taky clovek nebude schopny (ci ochotny) pochopit nestandardne vozidlo, s ktorym sa este nestretol a v tom lepsom pripade ta "len" vyrazne zdrzi na ceste (take veci sa samozrejme nestavaju kazdy den, ale ako na potvoru sa ti stanu prave vtedy, ked to najmenej potrebujes).
Inak by som sa v takom vozitku aj celkom povozil a mozno by som na nom chodil aj do roboty... ale tu v Sanghaji su trojkolky "ilegalne". Nerobim si srandu, fakt je to zakazane - aj cisto slapacie trojkolky, ktore sa pritom este stale obcas pouzivaju na prepravu tovaru. Pred nejakym casom (dost davno) sa vydavali registracie aj na trojkolky (aj boli take specialne trojkolky pre invalidov), ale od isteho casu (tiez uz davno) to stopli, nove uz nevydavaju a ak niekto ma nejaky stary vrak ktoremu skonci zivotnost, tak ma smolu, novy stroj by uz bol ilegalny. A policajti raz za cas robia razie, chodia po uliciach s nakladakom a rovno zabavuju trojkolky bez registracie... Ale aj tak sa pri niektorych staniciach metra vyskytuju "tety" na elektrickych trojkolkach, ktore funguju ako riksovia a na kratku vzdialenost odvezu cloveka lacnejsie nez taxik, v porovnatelnom case (samozrejme to je ilegalne duplovane, pretoze na tom este aj zarabaju a funguju uplne bez licencie, bez akychkolvek garancii)... To je take cinske...
Ten od Neweyho by asi nebol za "devettisicsestsetpadesat korun"...
V takom kapotovanom vozitku sa asi clovek dost spoti, ked to rozsliape na take vacsie rychlosti ako v tych videach. Tu v Sanghaji je to na bicykli v pohode aj v lete... kym clovek do toho sliape a hybe sa. Ale akonahle sa zastavi (aj na chvilu, napriklad na krizovatke), tak ho okamzite obleje pot. Na Slovensku nie je taky vlhky vzduch ako v Sanghaji, takze tento efekt som tam na beznom bicykli nepozoroval - ale vo vnutri kapotaze to moze byt inak...
No a na Slovensku by som sa zatial trocha obaval policajtov, ak by som s takym vozitkom co si popisoval (teda kapotovane s pomocnym elektromotorom) mal vyjst na normalnu cestu medzi auta. Totiz to co si Duro napisal o predpisoch, je sice pravda, ale ked ta policajt zastavi a bude to clovek s nizsim IQ, tak mas mensi problem aj napriek tomu, ze mas podla zakona pravdu - pretoze taky clovek nebude schopny (ci ochotny) pochopit nestandardne vozidlo, s ktorym sa este nestretol a v tom lepsom pripade ta "len" vyrazne zdrzi na ceste (take veci sa samozrejme nestavaju kazdy den, ale ako na potvoru sa ti stanu prave vtedy, ked to najmenej potrebujes).
Inak by som sa v takom vozitku aj celkom povozil a mozno by som na nom chodil aj do roboty... ale tu v Sanghaji su trojkolky "ilegalne". Nerobim si srandu, fakt je to zakazane - aj cisto slapacie trojkolky, ktore sa pritom este stale obcas pouzivaju na prepravu tovaru. Pred nejakym casom (dost davno) sa vydavali registracie aj na trojkolky (aj boli take specialne trojkolky pre invalidov), ale od isteho casu (tiez uz davno) to stopli, nove uz nevydavaju a ak niekto ma nejaky stary vrak ktoremu skonci zivotnost, tak ma smolu, novy stroj by uz bol ilegalny. A policajti raz za cas robia razie, chodia po uliciach s nakladakom a rovno zabavuju trojkolky bez registracie... Ale aj tak sa pri niektorych staniciach metra vyskytuju "tety" na elektrickych trojkolkach, ktore funguju ako riksovia a na kratku vzdialenost odvezu cloveka lacnejsie nez taxik, v porovnatelnom case (samozrejme to je ilegalne duplovane, pretoze na tom este aj zarabaju a funguju uplne bez licencie, bez akychkolvek garancii)... To je take cinske...
- Duro Kotulic Bunta
- Príspevky: 1906
- Dátum registrácie: St Feb 07, 2007 3:00 pm
- Bydlisko: Stupava
- Kontaktovať používateľa:
Re: Elektricky bicykel
Ano, s cenou by to asi bolo trochu blizsie F1.
Anyway, s tou vlhkostou - urcite mas pravdu, avsak vacsinou su recenzie iba z US a EU, kde je menej vlhke podnebie. Na druhej strane, velomobily s tym samozrejme pocitaju a maju vetracie otvory - ak su dobre nadizajnovane, stacia odvetravat, kedze cim rychlejsie ides, tym rychlejsie vetraju. A k Shanghaju - no, pamatam si z vlastnej skusenosti z tichooceanskeho podnebia, ze ked som chodil v lete do prace na bicykli, vobec mi nevadlo, ze zmoknem, pretoze na rozdiel od stredoeuropana ten dazd bol TEPLY a prijemny, cize akurat som v praci prezliekol mokre saty, utrel uterakom a bolo. Ziaden chlad ako pri dazdi v strednej europe. Takze aj potreba velomobilu je v takom podnebi podla mna mensia.
Ale i tak myslim, ze koncepcia celej karoserie je pomerne zbytocna, kedze dobre a malovrstvove oblecenie postacuje aj na nizke teploty, najdolezitejsie je blokovat iba dazd a vietor. A na to stacia perfektne i jednoduche a flexibilne (za par sekund) odmontovatelne riesenia, este lepsie nez ten veltop co som nan daval link je napr. speeder za 800 USD:
Z recenzii velomobilov vidim ale skor iny problem, a tym je jazda v dazdi v noci - kvapky na priezore totiz pri protiiducom svetle brutalne znizuju viditelnost. Ludia to riesia aj tak, ze maju len kryt na hlavu plus akesi ponco pripnute ku karoserii, nie priamy kryt pred sebou. Samozrejme ale komfort potom klesa, kedze nejaka ta vlhkost cloveka zasiahne.
Druha moznost je mat predny kryt rozdeleny na dve casti, ktore clovek podla potreby oddeli malou skarou cez ktoru pozera. To je ale dost primitivne riesenie (asi ako priezor v tanku ), a takisto nejake kvapky cez to preniknu.
So zakazom 3koliek v SH si ma veru prekvapil - myslel som, ze Cina ako bicyklova velmoc nebude mat problem s tricyklami. Aky je na to dovod?
Anyway, s tou vlhkostou - urcite mas pravdu, avsak vacsinou su recenzie iba z US a EU, kde je menej vlhke podnebie. Na druhej strane, velomobily s tym samozrejme pocitaju a maju vetracie otvory - ak su dobre nadizajnovane, stacia odvetravat, kedze cim rychlejsie ides, tym rychlejsie vetraju. A k Shanghaju - no, pamatam si z vlastnej skusenosti z tichooceanskeho podnebia, ze ked som chodil v lete do prace na bicykli, vobec mi nevadlo, ze zmoknem, pretoze na rozdiel od stredoeuropana ten dazd bol TEPLY a prijemny, cize akurat som v praci prezliekol mokre saty, utrel uterakom a bolo. Ziaden chlad ako pri dazdi v strednej europe. Takze aj potreba velomobilu je v takom podnebi podla mna mensia.
Ale i tak myslim, ze koncepcia celej karoserie je pomerne zbytocna, kedze dobre a malovrstvove oblecenie postacuje aj na nizke teploty, najdolezitejsie je blokovat iba dazd a vietor. A na to stacia perfektne i jednoduche a flexibilne (za par sekund) odmontovatelne riesenia, este lepsie nez ten veltop co som nan daval link je napr. speeder za 800 USD:
Z recenzii velomobilov vidim ale skor iny problem, a tym je jazda v dazdi v noci - kvapky na priezore totiz pri protiiducom svetle brutalne znizuju viditelnost. Ludia to riesia aj tak, ze maju len kryt na hlavu plus akesi ponco pripnute ku karoserii, nie priamy kryt pred sebou. Samozrejme ale komfort potom klesa, kedze nejaka ta vlhkost cloveka zasiahne.
Druha moznost je mat predny kryt rozdeleny na dve casti, ktore clovek podla potreby oddeli malou skarou cez ktoru pozera. To je ale dost primitivne riesenie (asi ako priezor v tanku ), a takisto nejake kvapky cez to preniknu.
So zakazom 3koliek v SH si ma veru prekvapil - myslel som, ze Cina ako bicyklova velmoc nebude mat problem s tricyklami. Aky je na to dovod?
It is by logic that we prove, but by intuition that we discover. [J.H. Poincaré, mathematician]
A man who knows how to be alone is never lonely. [Osho]
A man who knows how to be alone is never lonely. [Osho]
Re: Elektricky bicykel
Dobry pokus. Ale v Cine sa na logiku nehra. Takze dovod je najskor taky, ze nejaky Sudruh tak rozhodol. A bude to tak dovtedy, kym ten isty Sudruh (pripadne vyssi, pripadne novsi) nerozhodne, ze zakaz sa rusi. Co moze byt zajtra, alebo za 50 rokov (alebo aj neskor, ale to uz ma vobec trapit nebude). Ono je v Cine vselijakych prikazov a zakazov plno a je skratka nerealne dodrziavat vsetko. No a cinsky "Art of War" spociva v tom, ze treba vediet, ktore prikazy/zakazy treba dodrziavat a na ktore sa vyprdnut (ten stav sa samozrejme dynamicky meni). Kvoli tomu, ze na trojkolky su obcas razie, sa mi zda riskantne nejaku pouzivat. Ale napriklad take semafory na krizovatkach su skor len informativne...Duro Kotulic Bunta napísal:So zakazom 3koliek v SH si ma veru prekvapil - myslel som, ze Cina ako bicyklova velmoc nebude mat problem s tricyklami. Aky je na to dovod?
Cinania maju na dazd bicyklove prsiplaste, ale tie maju strih na cinske bajky "model kriznik", na MTB sa nehodia. A najvacsim problemom na cestach pocas dazda nie je dazd samotny, ale to, ze su vsetci zrazu brutalne agresivni (aj ti co sedia v pohode v autach, aj ti na jednostopych vozidlach). Pripadne upchata kanalizacia - ked pride lejak po dlhsom suchu, tak je z ulice zrazu rieka...
Inak ma napadlo, ze si spominal, ze na trojkolky platia tie iste pravidla, ako na bicykel: a co prilba? To by mohlo byt aj riesenie na dazd v noci (keby si mal integralnu, co sa pre vyssie rychlosti aj celkom hodi, tak pri dazdi len vyklopis priezor a vidis).
Re: Elektricky bicykel
http://www.boinc.sk/clanky/elektricky-p ... ym-pohonom
Paradny test
Klobuk dole
Este by to chcelo test v zime, alebo pocas chladneho obdobia. Ako sa sprava baterka a pobobne.
Tie plaste z hrotmy su tu uplne bezne. Hroty su naozaj pevne a nevytrhate ich ani pocas dlhodobeho pouzivania a znesu aj dlhee flekovanie ci ine zabavky na lade/asfalte/beton. Drzia naozaj dobre ale netreba ich precenovat pri vyssej rychlosti..tvrdy a bolestivy pad. na zimu treba volit mensie premery kolies na bike, najlepsie kupit na zimu ine kolesa aj z hrot-plastami. Napr na leto mam 29 kolesa, na zimu mensie..stihnete skorigovat hrozbu padu Najlepsie ak pri kupe bike sa uz dopredu pripravite na taketo riesenie.Je to lacnejsie. Lebo je niekedy problem z mensimy priemermy kolies na rozne bikes
Paradny test
Klobuk dole
Este by to chcelo test v zime, alebo pocas chladneho obdobia. Ako sa sprava baterka a pobobne.
Tie plaste z hrotmy su tu uplne bezne. Hroty su naozaj pevne a nevytrhate ich ani pocas dlhodobeho pouzivania a znesu aj dlhee flekovanie ci ine zabavky na lade/asfalte/beton. Drzia naozaj dobre ale netreba ich precenovat pri vyssej rychlosti..tvrdy a bolestivy pad. na zimu treba volit mensie premery kolies na bike, najlepsie kupit na zimu ine kolesa aj z hrot-plastami. Napr na leto mam 29 kolesa, na zimu mensie..stihnete skorigovat hrozbu padu Najlepsie ak pri kupe bike sa uz dopredu pripravite na taketo riesenie.Je to lacnejsie. Lebo je niekedy problem z mensimy priemermy kolies na rozne bikes
- Duro Kotulic Bunta
- Príspevky: 1906
- Dátum registrácie: St Feb 07, 2007 3:00 pm
- Bydlisko: Stupava
- Kontaktovať používateľa:
Re: Elektricky bicykel
Vdaka, som rad, ze sa clanok pacil. Tu porovnavaciu maticu som povodne pocas dvoch rokov vytvoril iba pre moje ucely, ale povedal som si, ze by este ako idea mohla posluzit aj inym, preto vznikol nakoniec (trochu rozsireny) clanok.
Test v zime samozrejme bude - clanok updatnem. Bike samotny v zime (este bez motora) uz bol testovany dostatocne (pridal som aj jednu foto na zaciatku tretej casti - je to pri Salasi za Bielym krizom, ked bolo vynimocne minus desat a akurat zacala snehova fujavica, ledva som stihol z lesa vyjst ). Kedze ale sledujem ten motor na forach uz asi dva roky, na zaklade skusenosti inych ludi nepredpokladam, ze zima mu uskodi, alebo vyraznejsie znizi kapacitu baterie.
V zime som najazdil viac ako v lete - zima ma vyhodu, ze je vonku malo ludi (turistov i cyklistov), clovek ma preto v lese sukromie a pokoj na relax a premyslanie.
S hrotmi je to ako pises - vynikajuce a spohalive do istej rychlosti (mne sa osvedcili do 15 km/hod, co je uplne fajn v zime). Po par padoch na lesnej ceste s ladom zakrytym tenkou vrstvou noveho snehu, som uz bez nich do snehu ani nevysiel... Na adrenalinove veci to nepotrebujem, som skor pokojny cyklista, ale v zime bez hrotov je riziko aj pri pomalej jazde. S hrotmi je to uplna pohoda. Vynikajuci pocit, ked pod kolesami krupci lad, a clovek sa nemusi bat, ze ho gravitacia pritiahne proklate nizko.
Test v zime samozrejme bude - clanok updatnem. Bike samotny v zime (este bez motora) uz bol testovany dostatocne (pridal som aj jednu foto na zaciatku tretej casti - je to pri Salasi za Bielym krizom, ked bolo vynimocne minus desat a akurat zacala snehova fujavica, ledva som stihol z lesa vyjst ). Kedze ale sledujem ten motor na forach uz asi dva roky, na zaklade skusenosti inych ludi nepredpokladam, ze zima mu uskodi, alebo vyraznejsie znizi kapacitu baterie.
V zime som najazdil viac ako v lete - zima ma vyhodu, ze je vonku malo ludi (turistov i cyklistov), clovek ma preto v lese sukromie a pokoj na relax a premyslanie.
S hrotmi je to ako pises - vynikajuce a spohalive do istej rychlosti (mne sa osvedcili do 15 km/hod, co je uplne fajn v zime). Po par padoch na lesnej ceste s ladom zakrytym tenkou vrstvou noveho snehu, som uz bez nich do snehu ani nevysiel... Na adrenalinove veci to nepotrebujem, som skor pokojny cyklista, ale v zime bez hrotov je riziko aj pri pomalej jazde. S hrotmi je to uplna pohoda. Vynikajuci pocit, ked pod kolesami krupci lad, a clovek sa nemusi bat, ze ho gravitacia pritiahne proklate nizko.
It is by logic that we prove, but by intuition that we discover. [J.H. Poincaré, mathematician]
A man who knows how to be alone is never lonely. [Osho]
A man who knows how to be alone is never lonely. [Osho]
- Kiwi
- Príspevky: 2072
- Dátum registrácie: Ut Feb 13, 2007 4:18 pm
- Bydlisko: Sobrance
- Kontaktovať používateľa:
Re: Elektricky bicykel
No síce s významným oneskorením oproti Ďurovi ale predsa sa mi to podarilo.
Mám ebike, ktorý stál 900 €, predné svetlá Fénix - 1800 lm x 2, jazdím hlavne v noci,
lebo na Slnko mám od lekárov zákaz chodiť.
Zatiaľ majú baterky 180 cyklov a najazdil som 9000 km.
Originál baterka je 13 Ah / 36 V a ja mám k nej paralelne 7 Ah, za 30 € vlastnej výroby,
zo Samsung článkov na obr.
Baterky odbíjam DC-DC setep-down meničom 48 / 36 V 0 až 5 A.
48 V baterku vo fotovoltickej el. nabíjam z polykryštalických panelov 24 x 285 Wp.
https://www.youtube.com/watch?v=eso9TcZ1OZA&t=5s
Trasy:
https://www.bikemap.net/en/r/6955476/?f ... 52/22.2576
Mám ebike, ktorý stál 900 €, predné svetlá Fénix - 1800 lm x 2, jazdím hlavne v noci,
lebo na Slnko mám od lekárov zákaz chodiť.
Zatiaľ majú baterky 180 cyklov a najazdil som 9000 km.
Originál baterka je 13 Ah / 36 V a ja mám k nej paralelne 7 Ah, za 30 € vlastnej výroby,
zo Samsung článkov na obr.
Baterky odbíjam DC-DC setep-down meničom 48 / 36 V 0 až 5 A.
48 V baterku vo fotovoltickej el. nabíjam z polykryštalických panelov 24 x 285 Wp.
https://www.youtube.com/watch?v=eso9TcZ1OZA&t=5s
Trasy:
https://www.bikemap.net/en/r/6955476/?f ... 52/22.2576